Muziek & Dans

Weinigen zullen opgroeien zonder muziek. Bijna geen ontkomen aan een achtergrondmuziekje of een kwetterende radio. Hoewel het soms een ‘stoorzender’ kan zijn is muziek op het ‘juiste’ moment heel welkom.

Muziek heeft namelijk een kalmerend effect op kinderen. Of het nu het zingen van een liedje is, het muziekje van de babyfoon of de radio. Ook zeer bevorderlijk voor de spraak- en taalontwikkeling. Baby’s/peuters leren woorden herkennen en krijgen gevoel voor het ritme van taal. Kinderen die regelmatig naar muziek luisteren maken beter onderscheid tussen klanken en woorden. Dit helpt ze dan weer met praten.

Zodra een kind motorisch vaardiger wordt gebruikt het alles dat voorhanden is om geluid mee te maken. Het tegen elkaar slaan van de pannetjes uit het keukentje. Hoe harder, hoe beter! Of met een speeltje hard over de grond ‘rijden’. In het verlengde hiervan ligt de voorliefde om mee te bewegen met muziek. Klappen en dansen komen erbij als ze wat groter zijn. Nu is stilzitten sowieso niet geliefd want er valt zoveel te ontdekken! Alle bewegingen en de herhaling hiervan zijn op hun beurt weer zeer bevorderlijk voor de motorische ontwikkeling. Stilzitten moeten ze al lang genoeg, zeker vanaf groep 3. Vooral laten bewegen, dansen, springen en ‘muziek’ laten maken. Want….
Muziek en dans zorgt ook voor een ontspannen sfeer. Lekker dansen en meezingen laat veel kinderen lachen. Kan ze soms over een drempel helpen als ze ietwat verlegen of teruggetrokken zijn. Als ‘activiteit’ met meerdere kinderen is het een mooie ludieke wijze om sociale vaardigheden te leren. Samen zingen kan bijvoorbeeld het opruimen vergemakkelijken. Zie het maar als een soort ‘overgangsmoment’. Het muzikale intermezzo geeft aan dat er iets anders komen gaat. Een ondersteuning in de dagstructuur. Kinderen gedijen nu eenmaal goed op regelmaat.

Wetenschappelijk is bewezen dat muziek (en dans) nog veel meer positieve effecten heeft. Te weten:
* Kinderen kunnen hun emoties erin kwijt. Liedjes bieden troost, rust, maken blij of geven gewenste afleiding. Het biedt hen de beginselen om met hun gevoelens om te gaan.
* Bevordering van concentratie.
* Bevordering van het leren samenwerken.
* Een positief zelfbeeld wordt verkregen als kinderen zien dat hun ‘optreden’ goed ontvangen wordt.
* Bevordering van creativiteit.

Bronnen: vakbladvroeg.nl / kinderliedjesinfo.nl / cultuurbosch.nl / bodylifebenelux.nl / en >20 jaar praktijkervaring 🙂